Sabtu, 25 Disember 2010

Countdown # 1 - Siri Membela Saka

Muluk (bukan nama penuh) merenung jauh dari para depan rumahnya. Sudah 2-3 hari dia rasa tak sedap badan. Tangan kirinya juga semakin hari semakin lenguh. Bini nya Saerah (juga bukan nama penuh), juga mengadu kerap sendawa dan tersedu. 2 orang anak mereka juga seringkali menangis bila masuk waktu maghrib. Selain dari itu, Muluk dan isteri kerap mengalami rasa pening dan sakit kepala.

Muluk memandang isterinya yang berdiri di pangkin rumah. Terserlah keresahan di muka Saerah. Kedua-dua mereka mengetahui. Apa yang menimpa mereka ada kaitannya dengan apa yang berlaku 3 hari lepas apabila jiran mereka di serang histeria. Ketika itu, Muluk dengan ilmu yang tidak seberapa cuba untuk membantu jirannya dari serangan makhluk halus. Namun kini, dia yang mendapat sedikit sebanyak tempias gangguan tersebut.

Mereka berdua bersepakat untuk berubat. Di sebabkan kedua-dua mereka mempunyai asas pengetahuan agama yang agak tinggi, jadi mereka bercadang untuk merujuk pakar atau pengamal perubatan Islam yang menggunakan ayat-ayat suci al-Quran dalam kaedah rawatannya.

Tibalah hari yang di janjikan. Muluk dan Saerah tiba di pusat rawatan Ustaz Arif (bukan ustaz sekolah agama) iaitu seorang pengamal perubatan Islam yang arif dalam ilmu-ilmu paranormal khususnya ilmu jin dan beliau juga sudah berkemahiran dan boleh di katakan profesional dalam bidang ini berdasarkan port folio nya yang begitu kemas kerana telah berjaya mengubati ramai pesakit yang terkena gangguan.

Upacara rawatan dimulakan dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran. Ustaz Arif dan 2 orang pembantunya tidak putus-putus mengalunkan bacaan Al-Quran dan mengumandangkan azan. Ternyata, kehadiran makhluk halus yang di kategorikan ustaz Arif sebagai jin telah bertindak balas dengan ayat-ayat suci tadi. Kesannya, Muluk dan Saerah menggigil seperti kesejukan. Ustaz Arif meletakkan tangan di belakang kepala Saerah lalu di menjerit-jerit seperti orang gila. Langsung sama sekali perwatakannya bertukar (kalau mak Saerah tengok dia masa tu pun gerenti mak dia pun cakap dia gila). Saerah agak agresif. Menepis-nepis tangan ustaz Arif dan pembantunya. Kadang-kadang dia melepaskan tendangan. Tapi sia-sia saja hanya dia menendang angin.

Muluk pula kelihatan sedikit terkawal. Tapi agak agresif juga ketika ustaz Arif meletakkan tangan di ubun-ubunnya. Ustaz Arif mula berkomunikasi. Dengan dialog yang biasa kita lihat dalam filem-filem dan drama-drama seram sekarang.

"Kenapa kau kacau manusia". Tanya Ustaz Arif

"Aku benci manusia". Jawab Muluk selamba. Sebenarnya jin yang merasuknya.

"Baik kau keluar atau kau mengucap sekarang". Ustaz Arif memberi tekanan kepada Muluk.

"Arghhhhhhhhhhh....". Muluk cuba melawan.

"Kau mahu keluar atau mau aku bacakan ayat-ayat al-Quran?". Ugut ustaz Arif

Tiba-tiba Muluk diam tidak melawan. Reaksinya seolah-olah seperti anak kecil yang ditakutkan dengan tok mudim.

"Atau aku laungkan azan di telinga" tambah ustaz Arif lagi.

Muluk menggeleng-gelengkan kepala tanda tidak mahu. Ustaz Arif kemudiannya meneruskan rawatan ke peringkat yang lebih dalam lagi sehingga kedua-dua pasangan tersebut berjaya di pulihkan. Di khabarkan terdapat lebih dari seekor jin yang bermaustautin dalam badan salah seorang dari mereka. Dan sifat utama jin ini adalah mereka suka menipu.

Persoalannya, sudah berapa ramaikah manusia yang telah di tipu oleh jin sepanjang dunia ini wujud dan kenapa sebahagian besar drama bersiri di TV3 sekarang ni di isi dengan slot cerita seram dan tahyul?

Yang bagusnya, budak-budak dah tak takut hantu sangat sebab hantu zaman sekarang dah selalu sangat nampak dalam TV.

Dan, adakah manusia betul-betul mengambil pelajaran dan merasa takut seperti jin-jin tersebut takut apabila di bacakan Al-Quran?

Tiada ulasan: