Isnin, 27 Disember 2010

Countdown #4 : Budaya Mulut Laser

Hari ini kerja saya hanya tidur sepanjang hari sampai pukul 3 petang. Rasa sakit tekak dan selesema dari semalam. Malas sungguh nak keluar. Hatta nak keluar beli nasi depan rumah pun malas. Lepas bangun tidur, saya masuk kerja lain. Kerja saya duduk depan TV di selang selikan duduk depan laptop. Rasa macam tak puas betul tengok gol-gol cantik Malaysia semalam.

Dalam Facebook, Youtube, Twitter malah dalam TV pun sampai ke saat ni masih heboh memperkatakan tentang kemenangan 3-0 Malaysia ke atas Indonesia semalam. Isu kontroversi melibatkan penggunaan laser semalam pun kecoh di perdebatkan oleh kedua-dua penyokong terutamanya penyokong Indonesia yang tidak puas hati dengan kekalahan semalam. Melalui pemerhatian saya komen-komen yang di hantar di kebanyakan laman sosial penuh dengan emosi dan berbaur kata-kata yang kurang enak di dengar seperti MALING, ANJING, dan sebagainya.

Jadilah dewasa sedikit. Terbukti 3 gol semalam adalah hasil dari gerakan-gerakan dan penyudah-penyudah yang cantik dan kemas. Dan mungkin juga penyokong Indonesia kurang perasan yang jentera pertahanan mereka masih banyak yang perlu di perkemaskan untuk menyekat kelincahan pemain-pemain muda Malaysia selain dari menuding jari kearah pancaran laser yang entah dari mana datangnya.

Saya juga tidak suka untuk menyentuh apa-apa isu mau pun sentimen di sini. Cuma, kedua-dua penyokong yang rata-ratanya adalah orang deasa perlu telus dalam mengadili hal ini. Tidak di nafikan ada pancaran laser ketika skuad Garuda di baham Harimau Malaya semalam, tapi jangan pula kita lupa akan peristiwa di perlawanan pembukaan ketika Malaysia tewas 5-1 ke atas Indonesia.


Ini merupakan rakaman video ketika perlawanan pembukaan yang berlangsung di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta. Malaysia tewas 5-1. Dari manakah sebenarnya permulaan sub budaya ini dalam bola sepak Asia?

Kesimpulannya berfikir dengan bijak, membuat keputusan dengan bijak dan bertindak dengan bijak dalam pelbagai perkara pasti akan membuahkan hasil sebelum kita saling mencerca sesama sendiri tanpa asas dan usul periksa yang akhirnya akan memakan diri kita sendiri. Jurulatih Indonesia semalam juga telah mengakui yang kekalahan semalam bukanlah di sebabkan oleh insiden laser tersebut.

Jadi, biarlah isu laser ini menjadi sesuatu yang kelakar dan warna warni dalam bola sepak Asia khususnya untuk Malaysia dan Indonesia. Apa yang kita perlu terapkan adalah semangat kesukanan dan persaingan yang sihat di atas padang dan juga di luar padang.

Tiada ulasan: