Ahad, 4 Julai 2010

Mengulangi Sejarah Kejayaan

Agak tipikal untuk bercakap tentang bola sekarang. Dalam jangkamasa kurang dari 10 hari, sebahagian besar orang masih bercakap tentang gila nya Piala Dunia edisi ini bila Argentina kena pukat 4 biji.

Well, bagi mereka yang sebelum ni tak kenal dengan pasukan German, atau obses sangat dengan Argentina, atau mulai menyukai pasukan German pada edisi kali ini. Ni nak bagitau 4 tahun lepas pun Argentina dah kalah dengan German sewaktu German jadi hos piala Dunia. Cuma dulu di tentukan dengan sepakan penalti dan kali ini German mara dengan gol mutlak!

Memang tak nafi, semangat Nazi bukan bawa benda buruk saja dalam sejarah dunia tapi ada bibit-bibit kebaikan yang di terap oleh Hitler khususnya dalam diri orang German. Dan aku tak mahu untuk jadi seorang yang self centered dengan mengaku aku peminat setia German dari dulu. Opssss...dah terlepas cakap.

Kenapa aku suka German? Bukan sebab aku suka Nazi atau aku suka Hitler ataupun sebab aku suka Adidas. Tapi sebab aku tengok filem ni. Kalau belum tengok filem Das Wonder Von Bern (Miracle of Bern), anda sebenarnya tak cukup faham lagi tentang pasukan German dan Wira mereka dulu bukannya Klose atau Podolski atau Mueller atau Ozil atau Klinsmann atau Backenbauer mahupun Blatter sebab dia memang orang Switzerland (tempat German pertama kali menang Piala Dunia). Helmut Rahn adalah wira German sebenar!

1 ulasan:

Anne M. berkata...

hitam putih jugak ke akhir nanti