Jumaat, 2 Julai 2010

Kehidupan Selepas Mati

Zaman sekarang ramai orang yang tak percaya dengan kehidupan selepas mati. Kata mereka kita mati macam katak kena pijak dengan dengan lori di jalan bendang atau pun kita mati macam kucing kena pijak kereta kat Jalan Ampang. Mati dan cerita kehidupan kita habis di situ saja. Semudah itu.

Tapi ada lagi orang yang percaya katak boleh panggil hujan dan kucing ada 9 nyawa. Kalau macam tu mungkin kita boleh guna katak di negara-negara Afrika yang mengalami masalah kemarau sampai 12 bulan. Kalau macam tu juga, kucing-kucing yang mati kena langgar dengan kereta kat Jalan Ampang tu semua dah pernah mati 9 kali sebelum ni.

Secara klisenya, mereka semua kata kepercayaan bersifat subjektif. Terletak di atas individu yang mendukung etika kepercayaan tu. Aku pula kata, lantak lah apa yang kamu semua nak percaya!

Tapi, percaya atau tidak. Semalam aku bermimpi. Seperti menerima wahyu. Atau mungkin juga bosan dengan kehidupan yang penuh dengan mimpi karut. Lalu, aku bangkit dan mula menulis...kembali!

Rasa pertama yang ada dalam hati buat masa sekarang. Aku rindu dengan penunggang BMX 1 dan penunggang BMX 2!

Mungkin kehidupan selepas mati lebih bagus untuk menebus 'dosa-dosa' di kehidupan sebelumnya. Mana tahu?

4 ulasan:

Anne M. berkata...

bai,
selamat hidup kembali!

bokbon berkata...

way to go beb..

mira amair berkata...

akhirnya muncul semula..

F A R Y N berkata...

woooottt!