Ahad, 2 Januari 2011

Hari Kedua


Tak sampai 24 jam kita di tahun 2011, seorang lagi artis tanah air kembali ke rahmatullah. Mula-mula aku dengar tak dengar masa tengok TV3 tadi sebab tengah makan tepi jalan. Bising. Jadi, aku balik google dan nampaknya setakat ini dari sumber-sumber yang boleh di percayai, berita pun telah di keluarkan mengenai kematian pelakon Faizal Yusop iaitu bekas suami kepada penyanyi popular Siti Nordiana atau lebih di kenali dengan panggilan Nana akibat serangan jantung.

Beberapa bulan lepas Achik Spin, yang merupakan gandingan serasi Nana telah lebih dulu kembali menghadap Allah. Dikhabarkan juga Faizal menghembuskan nafas terakhir pada usia 32 tahun dan arwah Achik pada usia 28 tahun. Sesungguhnya ia tidak akan di kurangkan atau di percepatkan walaupun sesaat bila sudah sampai masanya.

Al-Fatihah kepada arwah Faizal Yusop. Aku tak tahu sangat pasal kisah hidup arwah atau pencapaian dia dalam bidang seni ni, Walhal, kisah cerai dia dengan Nana pun aku tak tahu hujung pangkal. Cuma, aku ada perasan dia dalam beberapa buah siri sebelum ini. Manjalara. Kalau tak silap aku Gerak Khas pun. Adamaya pun dia juga kalau tak silap. Apa-apa pun, semoga roh nya di rahmati Allah. Bak kata orang, yang dah pergi tu di kenang, kita yang hidup ni kena teruskan.

Cakap pasal nak teruskan hidup ni pulak bukan senang. Atau lebih tepat lagi nak hidup ni bukan main senang-senang cakap je nak jadi apa. Perlu di sertakan dengan pelbagai nilai tambah yang lain. Ada yang cakap dia berjaya sebab ilmu, ada yang cakap sebab usaha, yang ini pulak cakap sebab pengalaman, yang itu pulak cakap sebab nasib. Orang ni macam tu lah. Macam-macam.

Itu bergantung pula kepada definisi kejayaan yang berbeza bagi setiap orang. Orang yang kita anggap berjaya pun tak semestinya orang yang banyak duit saja. Macam Khairul Fahmi, dia berjaya sebagai penjaga gol. Aznil pula berjaya sebagai pengacara dan Dr Rozmey pula berjaya dengan Jus Matte 5 nya tu walaupun filem nya berjaya di siapkan tapi tidak berjaya mencapai sasaran kutipan. Ehem.

Pendek kata, masing-masing nak berjaya dengan cara masing-masing. Dalam bidang masing-masing. Contoh paling senang, setiap kali masuk tahun baru semua akan come up dengan resolusi tahun baru yang baru. Semuanya ada niat untuk berubah. Kena ada wawasan!

Mat yang keletihan selepas pulang dari sambutan perayaan tahun baru di Melaka

Sambil-sambil menunggu Wawasan 2020 terlaksana, sekurang-kurangnya Wawasan 2011 ni pun nak kena rangka jugak sedikit sebanyak. Kalau tanya perbandingan tahun ni dengan tahun lepas mana lagi ok, aku pun tak tahu nak jawab macamana. Samada tahun ni lagi teruk dari tahun lepas atau dua-dua tahun teruk sebenarnya. Mungkin juga!

Nak ke tak nak tahun ni dah kena serius. Tu kata ayah aku. Aku pun nak tak nak kena ikut la kata orang tua. Lagipun, memang dah banyak aku buang masa. Mat ada ajak kerja tempat dia sebagai Product Specialist untuk barang-barang medical. Ceh! Bunyi position nak gah saja. Padahal skop kerja lebih kurang orang buat sales.

Perasaan ni la yang aku tak suka. Dia datang sekali sekala. Rasa nak jual nasi kukus tepi jalan pun ada jugak. Orang kata masyuk.

Tiada ulasan: