Ahad, 9 Januari 2011

Permulaan Sebuah Cerita

Bila kita mula bercakap pasal agama. Tak kira lah pasal tauhid atau hukum-hakam. Orang mula tarik muka. Orang mula tak berapa nak suka. Kalau cakap pasal futsal, wayang, gitar karen, perempuan, duit, semua bulat biji mata nak dengar. Tak kurang nak tunjuk hebat pun ada. Konon nya dia lah yang tahu segala.

Dalam Quran, Tuhan jelaskan sifat manusia sebagai LEMAH dan BODOH di sisi ALLAH. Jadi, Quran tidak lain tidak bukan di turunkan selain dari sebagai ibu segala mukjizat kepada Nabi Muhammad, juga merupakan panduan untuk melawan arus kelemahan dan kebodohan itu. Dengan kata lain, Quran adalah penentu ukur Tuhan terhadap I.Q hambanya.

Jadi, kalau tak boleh nak bercakap pasal Quran, lebih baik persiapkan diri supaya tak jadi kelu bila orang bukan islam tanya mana buktinya tuhan kamu ada?

Aku banyak buat silap dalam hidup aku. Kebanyakan silap yang aku buat tu pula adalah silap-silap besar. Jadi, aku rasa dah cukup lah dulu aku nak cakap beria-ria pasal futsal, wayang, gitar karen, perempuan, duit kalau Quran pun tak faham, Baik cakap pasal ayam sabung dengan ikan laga.Sama juga.

Tiada ulasan: