Sabtu, 8 Januari 2011

Oh Kawan!

Zaman-zaman sekolah dulu kalau belajar tulis surat tak rasmi selalunya cikgu andaikan kita tulis surat kepada seorang kawan. Kalau subjek Bahasa Melayu biasanya kita hantar kat sepupu atau datuk atau ahli keluarga lain kononnya nak balik cuti sekolah. Tidak lupa juga nak jumpa kawan-kawan yang dah lama tak jumpa. Kalau sekolah asrama penuh lah. Kalau Bahasa Inggeris pula, biasanya surat tak rasmi kita kononnya akan di hantar kepada pen-pal atau lebih di kenali dengan nama sahabat pena merujuk dalam buku teks Kementerian Pelajaran.

Dengan kecanggihan teknologi dan perkembangan laman sosial di seluruh dunia, mungkin istilah sahabat pena tidak sesuai lagi digunakan. Jika di ikuti dengan trend terkini iaitu dunia di hujung jari, istilah sahabat papan kekunci mungkin lebih tepat di gunakan. Walaupun banyak kali tulis surat untuk pen-pal masa sekolah dulu, satu pun tidak pernah di hantar kerana sahabat pena aku sememangnya tidak wujud. Tidak pula bermaksud untuk cuba mencipta satu kawan imaginasi.

Sekarang ini, proses berkawan menjadi lebih mudah. Mungkin tak pernah berjumpa di alam nyata tapi alam maya juga menjadi medan kepada pengeratan hubungan sesama manusia. Manusia lebih dekat dengan manusia yang lain. Tanpa mengira batas budaya atau bahasa.

Kawan orang yang kita cari apabila kaki melangkah keluar dari rumah. Kawan buat kita rasa selamat dan tidak terabai. Kawan buat kita rasa kita tidak keseorangan dalam dunia. Kawan juga buat kita faham apa itu erti rindu!

Walaupun geli, tapi aku tengok banyak kali!

Tiada ulasan: